Введіть e-mail адресу вказану при реєстрації
Інструкція по користуванню особистим кабінетом

Експортний план – запорука успішного ведення бізнесу.

Офіс з просування експорту України продовжує розширювати свій інструментарій, щоб ефективніше допомагати українському бізнесу виходити на закордонні ринки та вибудовувати системний експорт. Нещодавно фахівці експортного консалтингу запровадили нову послугу для українських експорто-орієнтованих підприємств – надання допомоги у підготовці експортного плану.

Пропонуємо Вам детальніше ознайомитись з поняттям «експортний план» та зрозуміти для чого він потрібен.

Багато українських компаній займаються експортом своєї продукції хаотично, без будь-якого планування. Але, як показує практика, при такому підході компанія не може правильно контролювати зовнішньоекономічну діяльність підприємства – можливість якісного прогнозування ризиків втрачається.

Експортна діяльність має багато переваг: розширення ринку збуту продукції і конкурентних переваг підприємства, збільшення отримання прибутку, розвиток потенціалу компанії та навичок її співробітників, диверсифікація продукції та багато іншого. Однак, така приваблива діяльність пов’язана із багатьма ризиками: юридичними, політичними, логістичними і всі вони безпосередньо пов’язані з втратою фінансів. Тобто експортер, що працює без плану дій, подібний кораблю у відкритому морі, який втратив керування і відданий на волю стихії. А це означає, що він потрапив в повну залежність від зовнішніх факторів: у разі початку проблем, при відсутності розуміння поточної діяльності, у експортера, який не має експортного плану, просто може не вистачити знань і ресурсів з ними впоратися.
Наприклад, як можна передбачити втрату товару при логістиці? Або юридичні помилки в договорі? Або світову фінансову кризу? Такі ситуації спрогнозувати складно, особливо для початківців-експортерів, але мінімізувати ризики можна на будь-якому етапі. Для цього необхідно знати потенціал своєї компанії і заздалегідь мати план дій.

Тут важливо зазначити, що проблема відсутності будь-якого плану по виходу на новий ринок стосується не тільки експортерів- початківців та представників МСБ, а й великих компаній, які давно працюють на міжнародному ринку. Закони міжнародного бізнесу так чи інакше змушують навіть досвідчених експортерів замислюватися про побудову певної послідовності своїх дій. Адже виходячи на той чи інший ринок без заздалегідь прорахованих кроків, компанія грає в лотерею – їй або пощастить, або ні.

Щоб допомогти компанії прорахувати основні можливості та ризики, Офіс з просування експорту України надає нову послугу – допомога в підготовці експортного плану підприємства.

Для якісної оцінки експортного потенціалу підприємства необхідно вміти коректно оцінити наступні критерії:

1. Виробничий потенціал
При оцінці виробничого потенціалу необхідно визначити гнучкість виробничого процесу, здатність накопичувати продукцію, можливость збільшення продуктивності чи підключення субпідрядників при великому замовленні.

2. Матеріально-технічні показники
На цьому етапі необхідно оцінити рівень транспортного обслуговування підприємства, процес упаковки продукції, складування та перевезення товару. Важливо визначити відповідність упаковки товару міжнародним стандартам (наприклад, чи підлягає вона повторному використанню), перевірити рівень базових знань співробітників в області митних операцій, оцінити розмір частки матеріально-технічного забезпечення у відпускній ціні, а також перевірити наявність систем електронного обміну інформацією, що необхідно для великих підприємств.

3. Оцінка переваг і недоліків товару
Часто буває, що експортери-початківці хочуть одразу продавати свій весь товар по всьому світу, проте це невірний підхід. На початку експортної діяльності найкраще обрати лише деякі продукти з однієї лінійки товарів, а далі – вивчити декілька потенційних ринків та визначити найпривабливіший серед них.

Надалі можна розглядати варіант розширення асортименту експорту для обраної країни, впроваджуючи нові моделі, розміри, кольори та різні цінові категорії певного товару.  
Важливо, щоб експортер розумів: у чому полягає цінність його товару для закордонного ринку; у чому пропонований товар/послуга має унікальну ринкову перевагу (якість, ціна, інноваційна технологія)? Наступний крок – показати та довести цю цінність потенційному партнерові на новому ринку, який буде транслювати цю цінність місцевим споживачам. Крім того, дуже важливо ще на початку планування експортної діяльності визначити відповідність товару, що експортується до міжнародних стандартів у галузі захисту навколишнього середовища та санітарним нормам.

4. Фінанси

Експортна діяльність далеко не відразу може принести прибуток. Іноді необхідно зробити не одну поставку, щоб покрити всі витрати. Тому можливості фінансування своєї зовнішньоекономічної діяльності також треба визначати заздалегідь.
Наприклад, при збільшенні виробничих потужностей підприємства, експортер повинен розуміти чи будуть у нього додаткові короткострокові витрати? Як продукція буде адаптуватися до вимог обраного ринку? Який профіль його клієнта (дистриб’ютор, агент, кінцевий покупець)? Який спосіб отримання оплати буде використовуватись? Як будуть покриватись витрати на навчання персоналу основам ведення ЗЕД? Яке фінансування буде виділено на інформаційну та рекламну кампанії для просування продукту на обраному ринку? Чи передбачено витрати на страхування? Хто фінансуватиме логістику товару? Як буде проводитись облік фінансових ризиків у разі виникнення форс-мажорних обставин?

Все це лише частина можливих питань, над якими рекомендується подумати експортеру. Адже крім детальної оцінки потенціалу компанії, експортний план також включає пошук і визначення пріоритетних ринків для обраної продукції, а також стратегію підприємства з розвитку зовнішньоекономічної діяльності.
Тому для планомірного розвитку експорту, компанія повинна розпланувати етапи своєї діяльності, що допоможе не лише оцінити потенціал експортної готовності компанії, а й заощадити час та гроші.

Підготовка бізнес-планування експортної діяльності включає в себе:

  • вибір продукції для виходу на закордонний ринок;
  • аналіз попиту на товари, що пропонуються;
  • визначення ресурсів необхідних для організації бізнес-проекту;
  • визначення ринкової ціни на продукцію і вплив на неї конкурентів;
  • умови відвантаження товару та багато іншого.

Всі зазначені вище питання можуть виникнути в процесі експорту продукції на новий ринок, проте якщо експортер продумає усі ризики заздалегідь, тоді він буде більш захищений в разі виникнення непередбачуваних ситуацій.

І щоб мінімізувати ризики українських експортерів, Офіс з просування експорту України відтепер надаватиме допомогу компаніям у підготовці експортного плану. Нова послуга включає в себе проведення 3-х двогодинних менторських сесій для компанії. Щоб краще ознайомитись з можливостями підприємства, експерти Офісу можуть відвідати виробництво для оцінки його потужностей, провести переговори з технічним та керуючим персоналом.

Після проведення попереднього обговорення з представниками компанії, підприємству надається перелік конкретних дій, які компанія повинна здійснити протягом певного часу і які, в результаті, будуть перевірені експертами Офісу. За кілька менторських сесій експортер отримає знання про те, як побудувати свій експортний план та стратегію виходу на новий ринок.

Експортний план дозволяє структурувати процес запуску зовнішньоекономічної діяльності підприємства, уникнути підводних каменів та передбачити основні ризики. Добре розуміючи свою мету і діючи поетапно, підприємство активізує великий і перспективний канал збуту своїх товарів. Як показує практика, при виході на новий ринок не завжди потрібно розробляти новий вид товару: можливо підприємству достатньо відкоригувати лише інформаційну частину руху товару від виробника до споживача. При експортному плануванні також варто достатньо уваги приділяти специфіці роботи в іншій країні. Крім того, важливим є питання доступності ресурсів, що впливає на ціноутворення.

Тож, відтепер компанія, що зацікавлена у експортній діяльності може звертатись за допомогою у розпробці експортного плану до експертів Офісу з просування експорту України.

Йде завантаження. Це може зайняти деякий час.