Введіть e-mail адресу вказану при реєстрації
Інструкція по користуванню особистим кабінетом

Тренди світового ринку шоколадних виробів

Шоколадна кондитерка – один із перспективних сегментів українського експорту. Протягом 2015-2019 років український експорт цієї продукції зростав на 9% щорічно, що вдвічі більше, ніж загальносвітовий експорт (в середньому світовий експорт цією продукцією за  2015-2019 роки зростав на 4% щорічно). Найбільше Україна експортує шоколадні вироби до країн ЄС (39% від загального обсягу українського експорту) і країн СНД (36%), на третьому місці – країни Азії (19%). Серед окремих країн найбільшими партнерами України є Казахстан, Румунія, Болгарія і Грузія, при цьому якщо експорт в країни СНД поступово скорочується, то поставки в країни ЄС та країни інших регіонів – динамічно зростають (в натуральному виражені за останні 4 роки експорт зростав: в Румунію на 28%, в Болгарію на 54%, Угорщину на 79%, Польщу на 30%, Німеччину на 32%, а також в США на 64%).

За даними Державної митної служби України, за перші 5 місяців 2020 року Україна експортувала шоколадну продукцію (код HS 1806) на суму 52,85 млн дол. США, що на 16,5% менше показника аналогічного періоду 2019 року, падіння відбулося в останні три місяці через вплив пандемії COVID-19.

Вплив пандемії Covid-19 на споживання шоколаду

Країни – найбільші споживачі шоколаду опинились в епіцентрі епідемії коронавірусу і карантинних обмежень, які призвели до зниження доходів населення і скорочення витрат на продукти харчування. Проте прогнозується, що ринок шоколаду і шоколадних виробів переживе кризу з невеликими втратами. Споживачі  під час карантину не відмовлялись від купівлі шоколаду, оскільки він дозволяє підняти настрій дорослим і потішити дітей.

Вплив кризи проявляється в тому, що споживачі переключаються на більш доступні продукти масових брендів і private label роздрібних мереж. Натомість сегмент преміального і крафтового шоколаду страждає, як через вищу ціну, так і нешироку представленість у роздрібних мережах.

У відповідь на це невеликі виробники крафтового шоколаду зосереджуються на просуванні в інтернеті. Так, була створена платформа Stay Home with Chocolate, яка застосовує різні онлайн-інструменти, такі як дегустації в реальному часі та e-commerce, для підвищення продажів високоякісного шоколаду малих виробників.

Тренди та смакові вподобання

  • Оздоровлення» шоколадної продукції
42%

Споживачів Китаю були б схильні купувати більше шоколаду, якщо б він містив корисні інгредієнти (наприклад, горіхи).

Джерело: Mintel GNPD

Шоколадні вироби традиційно вважаються не надто корисними для здоров’я, зокрема, через високий вміст цукру. Тренд здорового способу життя, характерний для розвинутих країн, стимулює попит на більш «здорові» продукти, а саме:

  • зі зниженим вмістом доданого білого цукру або його заміною на інші підсолоджувачі;
  • з додаванням корисних інгредієнтів;
  • з натуральних та органічних інгредієнтів;
  • виключно з рослинних інгредієнтів.

В азійських країнах зростає популярність так званого «функціонального» шоколаду, в який додають, зокрема, вітаміни, пробіотики, клітковину, корисні мікроелементи, насіння тощо.

Багатьом споживачам не подобається смак шоколаду зі зниженим вмістом цукру, тому вони надають перевагу купівлі традиційного шоколаду, але в упаковках меншого розміру, аби таким чином знизити шкоду для здоров’я.

  • Нові незвичайні смаки, текстури і аромати, сезонні смаки

Ринок шоколаду є досить традиційним щодо смаків і ароматів. Споживачі надають перевагу купівлі продукції зі звичними смаками і інгредієнтам – найчастіше використовуються горіхи і ягоди. Проте виробники активно впроваджують інновації у смаках, текстурах і ароматах, які здатні зацікавити покупців, наприклад:

  • несолодкі і гострі смаки (перець чілі, імбир, сіль, гірчиця, лавровий лист)
  • локальні смаки і аромати (екзотичні фрукти, квіти, трави, насіння, спеції)
  • незвичайні поєднання смаків і ароматів (перець чілі і вишня, ягоди і матча)

Споживачі жадають незабутніх вражень завядки новаторським смакам, форматам та текстурам. Молочний шоколад Nestlé Aero Bliss Peppermint наповнений м’ятним ароматизованим центром та містить хрусткі шматочки печива (Великобританія).

В азійських країнах популярним є використання традиційних місцевих продуктів, наприклад, ягід годжі, матча, насіння чіа, ароматів квітів, спецій.

Проте нові незвичайні смаки і аромати варто запроваджувати обережно, додаючи до звичних і традиційних.  Наприклад, Американські любителі шоколаду, як правило, купують один і той же тип шоколаду (56%), і 63% погоджуються, що їм подобається той самий тип шоколаду, який вони їли у дитинстві.

Піки продажів кондитерської продукції традиційно відбуваються на свята (в країнах з переважно християнським населенням – на Різдво і Великдень), тому кондитерські вироби з сезонними смаками і формами також є популярними (наприклад, великодні зайці і яйця або різдвяний шоколад зі смаком глінтвейну).

  • Преміалізація
42%

Споживачів Великої Британії готові заплатити більше за преміальний бренд при купівлі шоколаду у подарунок.

Джерело: Mintel GNPD

Преміальний шоколад залишається нішевим продуктом, проте значна частка споживачів готові купувати таку продукцію у якості подарунку або за певної нагоди. Відповідно зростають стандарти таких виробів. Преміальний шоколад передбачає використання високоякісних інгредієнтів, складних і витончених смаків і ароматів, незвичайних форм і привабливої упаковки.

  • Фокус на снек (snackification)

Тренд на зростання споживання снеків, обумовлений активним способом життя та нестачею часу на повноцінну їжу, стосується також шоколадної продукції. Виробники пропонують зручні упаковки, невеликі порції і відповідне позиціонування своєї продукції.

Органічний шоколад Lovechock Tumeric Tulsi з 82% какао виробляється з какао, обробеного при низьких температурах. Органічний шоколад не містить глютен, молоко, та пальмової олії (Нідерланди).

Світова торгівля шоколадної продукцією

В 2019 р. світовий імпорт шоколадної продукції (код HS 1806) склав 28,5 млрд дол. США.  При цьому за останні 4 роки імпорт зростав на рівні 4% щорічно.

            Шоколадні цукерки і подібні вироби є найбільшою категорією за обсягом імпорту. Обсяги світової торгівлі майже всіх видів шоколадної продукції протягом останніх п’яти років зросли, за виключенням какао-порошку. При цьому найвищу динаміку мав імпорт шоколаду у вигляді блоків або інш. масою понад 2 кг – в середньому він зростав на 4% щорічно. Натомість світовий імпорт шоколадних цукерок зростав вдвічі повільніше – в середньому на 2% щорічно.

            Найбільшими імпортерами шоколадної продукції в світі, на які припадає більше третини світового імпорту, є США (10,4% світового імпорту в 2019р.), Німеччина (8,5%), Франція (7,6%), Велика Британія (7,3%). При цьому країни-лідери імпортують досить стабільні обсяги шоколадної продукції і мають невисокі показники його приросту (на рівні 1-4% щорічно).

Натомість ряд країн, які імпортують менші обсягу, мають значно вищу середню щорічну динаміку приросту імпорту, зокрема, Нідерланди (+8%), Польща (+8%), Румунія (+15%), Угорщина (+10), Болгарія (14%), Ізраїль (+8%).

Джерело: Trade Map

Найбільшими експортерами шоколадної продукції в світі є п’ять країни – Німеччина (займає 16,9% світового експорту), Бельгія (10,9%), Італія (7,3%),  Нідерланди (7%) і Польща (6,3%). Разом ці країни здійснюють майже половину всіх експортних поставок світу.

Джерело: Trade Map

Внутрішнє споживання

Найбільшими ринками шоколадної продукції є США, Німеччина, Велика Британія і РФ. Ці країни також лідирують за рівнем споживання на особу.

Розвинені країни з високим показником споживання на душу населення мають незначну динаміку зростання, тобто ринки цих країн є зрілими і насиченими. Натомість найвищу динаміку зростання споживання шоколаду демонструють країни, що розвиваються, зокрема, Туреччина, Індія, РФ, Південна Африка, Індонезія.

Обсяги споживання шоколаду в цілому і на душу населення в країнах світу в 2019 р., кг*

Джерело: Mintel GNPD

*Розмір кола на графіку означає обсяг ринку кожної країни (в грошовому вимірі), вертикальна вісь – обсяг споживання на душу населення (кг на рік), а горизонтальна вісь – прогноз щорічного зростання ринку в наступні 5 років (вплив COVID-19 в даному випадку не врахований).

Динаміка заявлених характеристик на упаковці новинок шоколадної продукції в країнах ЄС, Великій Британії та Швейцарії

Джерело: Mintel GNPD

Йде завантаження. Це може зайняти деякий час.